Sundhed, pas og visum

Sundhed, pas og visum

Sørg for at få styr på alle de praktiske sager inden afrejse, så slipper du for stress og uro og kan fokusere på bare at slappe af på ferien! 


Her finder du en masse nyttig information om blandt andet forsikringer, afbestillingsforsikring, pas, visum og lægemidler! 


Lægemidler og vaccinationer | Pas og visum | Valuta | Udenrigsministeriet | Rejsende med funktionsnedsættelse


Lægemidler og vaccinationer

Ved udlandsrejse kræves skriftlig attest for at medbringe narkotikaklassificerede lægemidler. Kontakt landets ambassade eller konsulat for at kontrollere hvilke regler der gælder. Medbring altid lægemidlets originalemballage. Rådfør dig med din vaccinationsklinik eller læge om eventuelle anbefalinger vedr. vaccination.


Pas og visum

Generel information

Alle rejsedeltagere skal medbringe eget pas med foto på rejsen, og det gælder også for børn og spædbørn. Visse lande accepterer ikke provisorisk pas (også kaldet nødpas/midlertidigt pas). Passet må ikke have nogen skader eller forekomme repareret. Nazar påtager sig intet ansvar for følgerne af at en rejsende ikke har et gyldigt pas.

Vi tager forbehold for, at der kan være opstået eventuelle ændringer i pasreglerne efter denne opdatering er blevet foretaget. For yderligere information om pas henviser vi til landets ambassade/konsulat eller til pas-/politimyndigheden.

I visse lande har man som dansk statsborger, dansk statsborger med udenlandsk baggrund samt udenlandsk statsborger bosat i Danmark ikke automatisk ret til indrejse. For yderligere information om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Nazar påtager sig intet ansvar for følgerne af, at en rejsende ikke har visum. Bemærk at nedenstående visumoplysninger for Nazars pakkerejser på 1 eller 2 uger kan blive ændret.

Særligt for Tyrkiet

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemkomst.

For information omkring gældende regler for midlertidige pas, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pas/politimyndigheden. Nazar tager ikke ansvar for følgerne hvis en rejsende mangler et gyldigt pas.

Ny paslov i Tyrkiet fra d. 31. december 2012: Alle som rejser ind i landet skal have mindst én tom side i passet (af hensyn til de tyrkiske myndigheders ind- og udrejsestempler). Hvis passet ikke har mindst én hel tom side har myndighederne ret til at nægte indrejse i landet.

Visum

Danske, svenske, finske og islandske borgere behøver ikke visum.

Der kræves visum til Tyrkiet for norske borgere og dette skal købes inden afrejse via www.evisa.gov.tr. Vær opærksom på at visummet skal udskrives og medbruinges! Det er dermed ikke muligt at købe visum i ankomstlufthavnen i Tyrkiet.

Dette gælder et 3 måneders turistvisum (visummet er gyldigt for ophold i op til 90 dage) forudsat at personen har et norsk pas. Både ud- og hjemrejse skal være inden for visummets gyldighedsperiode. Bemærk at visummet skal udskrives og medbringes! Efter visumperioden er udløbet skal der gå mindst 3 måneder før der kan søges nyt turistvisum.

Nazar kan ikke påvirke eventuelle ændringer/opdateringer af visumreglerne som kan gøres af de tyrkiske myndigheder. (Vi opdaterer information løbende her så snart vi modtager dette). Observer at der kan findes andre private aktører som eftersælger visum på internettet, disse kan tage et højere gebyr og hverken Nazar eller tyrkiske myndigheder kan tage ansvar for disse. Vi henviser kun til linket ovenover, som også findes på rejsebeviset. 

Nazar påtager sig intet ansvar for visumansøgninger. Det er den rejsendes eget ansvar at sætte sig ind i de gældende informationer og regler.

Nazar refunderer ikke ubrugt visum. Ved en eventuel ombookning af rejsen er det gæstens eget ansvar at sørge for at have et gyldigt visum. For yderligere information om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Nazar påtager sig intet ansvar for følgerne af, at en rejsende ikke har visum.

Har du andet end nordisk pas, er du selv ansvarlig for at undersøge hvilke regler som gælder for indrejse i Tyrkiet. Observer at der kan findes specielle regler for hvilke ankomstlufthavne som skal anvendes i Tyrkiet. 

Særligt for Grækenland:

Pas

Vi anbefaler at man tager et pas med sig som er gyldigt mindst 3 måneder efter hjemkomst. For information omkring hvad gælder for midlertidige pas henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pas/politi. Nazar er ikke ansvarlige for konsekvenserne, hvis en rejsende ikke har et gyldigt pas. 

Visum

Danske statsborgere behøver ikke visum.


Valuta

Vær opmærksom på at det ikke er på alle hoteller du kan veksle penge, og at de fleste hoteller ikke har hæveautomater.

Tyrkiet

Tyrkiets officielle valuta er tyrkisk lira, men du kan betale med euro næsten overalt. Det er mest praktisk at have vekslet lidt penge i både euro og i tyrkisk lira. Det er normalt mest fordelagtigt at veksle til tyrkisk lira i Tyrkiet, mens det kan være lidt dyrere at veksle fra kroner til euro. Der findes hæveautomater for tyrkisk lira overalt mens kun et fåtal udbetaler euro.

De fleste af vores All Inclusive-hoteller tager gerne imod euro. Størstedelen af butikker og restauranter accepterer de mest almindelige internationale kreditkort, men det kan ske at de opkræver et par procent i afgift.

Grækenland

På Rhodos bruges euro som valuta.


Udenrigsministeriet

På Nazar er sikkerheden for vores gæster og personale af højeste prioritet, og vi følger nøje udviklingen på vores destinationer. Dette indebærer bl.a. daglig kontakt med vores personale i udlandet samt regelmæssig kontakt med relevante myndigheder.

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte os på telefon 70 22 31 21 (tast 2).

Læs mere om Udenrigsministeriets rejseanbefalinger: um.dk


Rejsende med funktionsnedsættelse

Vi beder dig venligst bemærke, at størstedelen af vores hoteller desværre ikke er tilpasset særlige behov for rejsende med funktionsnedsættelse(r). Det kan f.eks. dreje sig om elevatorernes størrelse, dørenes bredde eller øvrige begrænsninger i tilgængelighed. En række hoteller tilbyder dog værelser, som i større eller mindre grad er tilpasset personer med bevægelsesnedsættelser. For at vi kan skabe de bedste forudsætninger for en vellykket ferie beder vi dig venligst kontakte os med detaljeret information om dine behov.

For specialbehov, ønsker eller krav til rejsen eller opholdet skal du desuden udfylde formularen for rejsende med fysisk funktionsnedsættelse: klik her. Bemærk at vi ikke har mulighed for at bekræfte, at vi kan arrangere en rejse for jer, før denne formular er blevet modtaget, behandlet og godkendt af Nazar.

Du kan booke specialværelser for personer med fysisk funktionsnedsættelse direkte på vores hjemmeside eller hos vores rejsekonsulenter.

Sammenklappelige kørestole kan medbringes på transferbusserne. Kørestole der ikke kan klappes sammen samt elektriske kørestole kræver specialtransport, som betales af gæsten. Nazar skal informeres herom senest 5 arbejdsdage før afrejse for at kunne kontakte flyselskabet med en forespørgsel.

Kontakt os

Mandag - fredag: 08.00 - 18.00

Lørdag - søndag: 09.00 - 16.00

Telefon: 70 22 31 21

Nazar Nordic AB
Slagthuset, 211 20 Malmø;

Sverige

Vi har ingen fysiske butikker, der kan besøges

E-post: info@nazar.dk


Ring gerne til os på 
70 22 31 21

Vi har selv besøgt alle vores hoteller og kan derfor give dig råd, baseret på egen erfaring!

Vi på kundservice


Gavekort

Hvorfor ikke gratulere eller overraske en kær ven eller et familiemedlem med et gavekort fra Nazar?

Læs mere


Like os på Facebook

Her finder du unikke tilbud, information om vores destinationer samt de seneste nyheder fra Nazar

Følg os på Facebook