Socialt ansvar

Vi er glade for, at vi som rejsearrangør har mulighed for at give mange gæster fornøjelsen ved skønne ferier, oplevelser og spændende kulturer. Men med flere og flere mennesker, som rejser, så påvirkes også miljøet og samfundet på destinationen.

Hos Nazar tager vi derfor spørgsmål omkring miljø og socialt ansvar med stor alvorlighed. For fortsat at kunne udvikle rejseindustrien kræves der en bæredygtig tilgang til rejsen og at vores hoteller, vi som rejsearrangører, men også jer som rejsende er med til at tage et ansvar.

Som rejsende opmuntrer vi dig til at bidrage til en mere miljøvenlig rejse når du er på destinationen. Vores vision er at gøre din rejseoplevelse mindeværdig ved at skabe rejser, hvor påvirkningen af miljøet er minimeret, hvor kulturer og mennesker er respekteret og hvor der skabes bedre økonomiske forudsætninger for det lokale samfund på vores destinationer.

Mange af vores hoteller har veludviklede, bæredygtige planer og arbejder meget med, hvordan de kan mindske miljøpåvirkningen. Energi, kemikalier og vand er store områder, som hotellerne til stadighed forsøger at brugen af. Størstedelen af vores hoteller har certifi kater såsom Travelife og ISO.

Alle ansatte hos Nazar arbejder kontinuerligt med miljøspørgsmål på alle niveauer og inden for alle afdelinger i virksomheden – både i den nordiske virksomhed og på destinationen – for at mindste miljøpåvirkningen.

I gæster er en stor del af vores miljøarbejde og har stor indflydelse på, hvordan vi kan gøre rejsen mere bæredygtig. Vi har her samlet nogle gode råd for hvordan du som rejsende kan hjælpe til:

  • Sorter dit affald på hotellet hvor der er forskellige skraldespande.
  • Brug ikke mere vand og el end du har brug for.
  • Luk for vandet når du børster tænder og tag brusebad i stedet for bruge badekar.
  • Brug dine håndklæder mere end én gang ved at hænge dem op efter brug. Dermed behøver rengøringspersonalet ikke at bruge unødig vand og kemikalier.
  • Vær sparsom med brugen af air condition og kun når du befi nder dig på værelset.
  • Efterlad ikke nøglekortet i holderen til strømbrug hvis ikke du er på værelset.

Vi Hos Nazar arbejder vi ikke kun på at skabe bæredygtige rejser, vi fokuserer også på vores sociale ansvar, frem for alt på at beskytte børn. Derfor samarbejder vi i TUI Group koncernen med ECPAT, som er et internationalt netværk, som arbejder i hele verden for børns rettigheder og for bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn.

Nazar samarbejder med ECPAT (End child prostitution, child pornography and traffi cking of children for sexual purposes) og har udarbejdet regler for, hvordan vi skal forholde os til mulig seksuel udnyttelse af børn. Disse regler omfatter bl.a. etiske regler, uddannelse og information til vores personale, vores gæster og samarbejdspartnere.

Sammen med TUI Group har ECPAT udarbejdet et adfærdskodeks ”The Code” for rejsebranchen. ”The Code” er et adfærdskodeks mod børnesexturismen og er i dag blevet en global standard. ”The Code” er baseret på FNs Verdenserklæring om Menneskerettigheder og Børnekonventionen. ”The Code” og ECPAT er i dag separate netværk, som samarbejder fokuseret mod turisme- og rejsebranchen.

Hos Nazar underviser vi løbende vores personale i indholdet og betydningen af ”The Code” og ECPATs arbejde, og hvordan dette skal efterleves på en turistdestination. Vi har også klausuler i vores aftaler med hotellerne for at bekæmpe alle former for udnyttelse af børn.

Læs mere om Ecpat

Læs mere om The Code