Grækenland (Rhodos)

Oversigt over de nuværende vigtigste Covid-19 tiltag:

 

Krav ved indrejse:

Covid test

Danske indrejsende, fra 12 år, til Grækenland skal fremvise negativ PCR-test, som er maks. 72 timer gammel eller negativ antigentest (rapid test) som er maks. 48 timer gammel.

Vaccination

Vaccinerede rejsende behøver ikke at fremvise negativ PCR-test, såfremt der er gået mindst 14 dage fra afsluttet vaccination og den rejsende kan fremvise et vaccinationsbevis via sit coronapas. Med afsluttet vaccination menes at du har fået det antal doser der skal til for at være fuldt vaccineret.

Immunitet

Personer, der tidligere har været smittede med COVID-19 er også undtaget kravet om test ved indrejse. Du skal kunne fremvise dokumentation, via dit coronapas, for et positivt COVID-19-testresultat, som er mindst 30 dage og højst 6 måneder gammelt.

Du kan bruge den danske coronapas-app, printede coronapas fra sundhed.dk eller dit vaccinepas, som gyldigt europæisk coronapas.

 

De græske myndigheder kan gøre test stikprøver på rejsende uanset alder, ved indrejse til landet. Om testresultatet viser sig at være positivt placeres man med sine medrejsende i isolation på den adresse som angivet ved ankomst til landet, eller et sted udvalgt af de græske myndigheder, på statens beregning.

Obligatorisk at udfylde PLF formular (Personal Locator Form):

For dig som skal rejse til Grækenland, er det obligatorisk at udfylde en PLF-formular inden afrejse. Hver person i bookingen skal udfylde en formular. Tilhører man samme familie/husholdning kan man udfylde én formular og siden registrere øvrige medlemmer i samme formular. I formularen forventes du at udfylde bla. afrejsested og adresse for dit ophold i Grækenland. Se instruktioner om hvordan man udfylder formularen her.

Formularen skal udfyldes senest 24 timer inden afrejse til Grækenland.

Efter du har udfyldt formularen, modtager du en bekræftelsesmail. Ved midnat på afrejsedagen får man en QR kode via mail som skal fremvises ved ankomst men man kan også blive kontrolleret inden ombordstigning i afrejselufthavnen. Nazar kan ikke holdes ansvarlig for eventuelt fejlagtigt information i, eller behandling af formularen.

Formularen finder du her.

De græske myndigheder har en support linje for spørgsmål angående PLF og indrejse i Grækenland +30 215 560 5151

Bemærk! Uden kvittering for udfyldt formular nægtes man ombordstigning på flyet. 

Hvis man udfylder PLF formen fejlagtigt, må man udfylde en ny senest 24 timer inden afrejse.

 

- Afstand for social distance:

1,5 m.

- Mundbind for voksne:

Det er obligatorisk at bære mundbind indendørs på offentlige steder, og hvis man anvender kollektiv trafik. Mundbind udendørs er kun obligatorisk hvis man er steder hvor mange mennesker er samlet. Hvis man ikke bærer mundbind de steder der er obligatorisk risikerer man en bøde på 300 Euro.

- Mundbind for børn:

Det er obligatorisk at bære mundbind indendørs på offentlige steder, og hvis man anvender kollektiv trafik. Mundbind udendørs er kun obligatorisk hvis man er steder hvor mange mennesker er samlet. Børn under 5 år er undtaget fra at bære bundbind.

- Udgangsforbud:

Udgangsforbud ophører fra 28.06.21

- Karantæneregler

Det findes ingen obligatoriske karantæneregler ved ankomst ifølge den seneste information som findes, medmindre du testes positiv for i spot test ved ankomst.

- Turismerestriktioner i Grækenland

Restauranter, barer og caféer er nu åbne for udendørsservering i begrænsede åbningstider og social afstand.

Nye regler for indendørs besøg på restauranter og barer blev indført fra den 16. juli Græske myndigheder har besluttet, at man skal være fuldt vaccineret eller have bevis for immunitet for at sidde indendørs på restauranter, barer, arenaer, teatre osv. Dette gælder dog ikke hoteller. De fleste restauranter og barer på Rhodos har også udendørs siddepladser.

Hvad kræves af mig som rejsende når jeg skal hjem fra en ferie?

Danske statsborgere, udlændinge med fast bopæl i Danmark eller gyldig opholdstilladelse til Danmark, må rejse ind i Danmark, uanset formål, uden at medbringe en negativ COVID-19-test. Der findes ingen nuværende krav for rejsende fra gule lande og regioner om selvisolation ved indrejse. 

Andre krav findes for dig som ikke er dansk statsborger med opholdstilladelse eller fast bopæl i Danmark. Du kan læse mere om kravene på coronasmitte.dk.

Som rejsende er du selv ansvarlig for at kontrollere mulige indrejseregler til dit hjemland og følge disse.

Hold dig opdateret:

Den seneste information fra den danske ambassade angående rejser till Grækenland finder du her

På rejsemålet – transfer, hotel, aktiviteter og udflugter

På hotellet 

Alle vores hoteller har som højeste prioritet at gøre sit yderste for at du som gæst, skal have en så bekvem og skøn ferie som muligt.  

Hotellet følger altid de lokale myndigheders direktiver og har som eksempel indført øget rengørings- og hygiejnerutiner. Visse koncepter på hotellet kan behøves at ændres ifølge gældende lokale restriktioner og direktiv. Dette kan for eksempel være færre aktiviteter, lukkede faciliteter eller forandringer i koncept gældende service af mad of drikkevare. Hvis større ændringer skulle ske i hotellets udbud, vil de berørte gæster blive opdateret snarest muligt efter vi har fået disse bekræftet fra hotellet. Bemærk venligst at ændringer der sker udenfor Nazars kontrol kan indføres med meget kort varsel inden vi har modtaget fuldstændig information.  

Transfer

Vi møder som altid op i lufthavnen og sørger for at alle med transfer kommer sikkert med korrekt bus. Også her følger vi de lokale myndigheders krav som kan variere fra et land/destination til andet. Hvis du har bestilt en pakkerejse med rutefly mødes du ikke af Nazars personale i lufthavnen, men af engelsktalende guider fra vores lokale samarbejdspartner MTS.

Vidste du, at du kan bestille privat transfer for bare dig og dit selskab hos Nazar? Har du ikke bestilt transfer endnu? Log ind på Min rejse og se hvilke alternativer der findes. Log in på Min rejse og se hvilke alternativer der findes for netop din rejse og destination.

Aktiviteter og udflugter på rejsemålet

At opdage og opleve rejsemålet man besøger er for mange en selvfølge og feriens højdepunkt. Dette vil man fortsat kunne gøre, men med forskellige restriktioner alt efter sted og seværdighed. Det kan f.eks. være bådture med begrænset antal passagerer eller begrænset adgang til visse områder. At holde afstand gælder overalt.

Kontakt vores Holiday Center for at få mere information om dit rejsemål, hvilke udflugter der er tilgængelige og hvordan man bestiller disse på rejsemålet.

Oftest stillede spørgsmål

Hvordan går det med tilbagebetalingen af aflyste/afbestilte rejser?

Vi har nu refunderet alle gæster, som har fået sin rejse aflyst. Vi har desuden udstedt gavekort til alle gæster, der tidligt valgte at aflyse deres rejser selv. For os er det utrolig vigtigt at vores gæster føler sig trygge ved at bestille en rejse uanset hvad der sker og det føles forkert, at nogen skal straffes med afbestillingsgebyrer i et år som dette. Tak til alle som har givet os positivt feedback i disse hårde tider, det betyder meget for os!

Er det sikkert at rejse?

Som rejsearrangører har vi ikke ekspertise inden for sundhedsspørgsmål. Derfor sætter vi som altid vores lid til de danske myndigheder, så som Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen. Vi anbefaler også vores gæster til at følge deres anbefalinger og råd.

Kan jeg være tryg ved at bestille en rejse?

Ja, det kan du. Hvis myndighederne skulle fraråde at rejse til en bestemt destination, så rejser vi selvfølgelig ikke dertil. I så fald vil du kunne ombooke eller afbestille din rejse. 

Kan Nazar overleve et år uden nogen drift?

Det korte svar er ja. Vi er en del af verdens største rejsegruppe TUI og vi har siden begyndelsen i 2004 haft en meget sund økonomi, og vi har klaret mange forskellige kriser som har påvirket rejsebranchen. Under denne krise har vi f.eks. ikke haft problemer med at tilbagebetale vores gæster, og vi er desuden dem som har håndteret dette hurtigst af vores konkurrenter, netop fordi vi har en sund økonomi.


Hvad skal jeg tænke på inden jeg skal rejse?

Det er altid godt at tænke på at være i god tid i lufthavnen inden afrejse og der skal bæres mundbind i lufthavnen (vi rekommanderer at mundbindet er godkendt til flyrejser) Forudbestil din mad inden afrejse, da du ikke har mulighed for at købe ombord – det samme gælder taxfree-vare. Glem ikke at se på dine forsikringer inden rejsen – læs mere om vores forsikringer med Allianz her

Hvad sker der hvis jeg bliver syg under rejsen? 

Tag i første omgang kontakt med personalet på hotellet, da de er forpligtede til at kontakte de lokale myndigheder for at få foretaget en covid-test udført af en læge. De lokale restriktioner på dit rejsemål er dem der gælder for dig og dine medrejsende. Kontakt derefter Nazar på rejsemålet, da vi kommer til at hjælpe og assistere dig. Tag også kontakt til dit forsikringsselskab og husk at sikre dig at du er ordentlig forsikret inden du påbegynder din rejse. Nazar står ikke for sygehusomkostninger eller ekstra fly og hotelomkostninger. Hvis du rejser til Gran Canaria findes der også en ekstra forsikring fra de Kanariske myndigheder. Læs mere om hvad der gælder her.

Hvad sker der hvis et land eller mit hotel pludselig lukker og jeg befinder mig på min charterferie?

Dig som gæst er det vigtigste for os hos Nazar, lige såvel som din sikkerhed. Hvis noget mod forventning skulle ske på din ferie, vil vi, præcis som altid, tage os af dig og f.eks. hjælpe med eventuelt hotelbytte. Skulle situationen kærve at en tidlig hjemrejse vil være nødvendig, på grund af myndighedernes beslutning, vil vi også hjælpe dig som gæst.


Er der nye rutiner og retningslinjer på Nazars hoteller?

Alle vores hoteller følger de lokale myndigheders krav og retningslinjer, og det kan variere alt efter land og destination. De har alle som højeste prioritet at se til at vores gæster har et behagelig og dejligt ophold. Mundbind er en af foranstaltningerne for at forhindre smittespredning og det skal bæres af alle over 6 år på offentlige steder på hotellet.

Påvirker covid-19 All Inclusive-udbudet?

Serveringen på hotellet kan variere alt efter de lokale restriktioner. I dags dato bliver maden fortsat serveret som buffet men i følge lokalt gældende restriktioner kan dette betyde at man med hjælp fra personalet tager sin mad fra buffeten.


Hvordan ser rutinerne ud omkring Captain Nemo’s børneclub? 

Aktiviteterne og koncepter i vores børneclub bliver tilpasset efter de lokale restriktioner, og det kan f.eks indebære at aktiviteter som sædvanligvis udføres inden døre, må aflyses eller ændres. Hvis større og mere omfattende ændringer skulle ske, vil vi opdatere vores hjemmeside og de berørte gæster. 


Påvirkes de forskellige faciliteter på hotellet? 

Dette kan variere afhængigt af land og destination og dets lokale retningslinjer. Da social afstand generelt gælder, vil dette også påvirke faciliteterne på hotellet i nogen grad.   


Kræver Spanien en negativ covid-test? 

Ved indrejse til Spanien og Kanarieøerne kræver spanske myndigheder at du kan fremvise en negativ covid-test. Testen må tages tidligst 72 timer før afrejse og dette gælder for samtlige rejsende med undtagelse for børn under 6 år. Læs mere her


Hvorfor findes der ikke mere information om restriktioner i Tyrkiet i dag på jeres hjemmeside?

Eftersom vores rejser til Tyrkiet først starter senere i foråret 2021, vil mere detaljeret information være opdateret på vores hjemmeside når vi nærmer os. Dette er simpelthen fordi dagens restriktioner og foranstaltninger ikke vil være de samme til foråret. Det samme gælder for vores destinationer Grækenland og Bulgarien.

Hvis større forandringer omkring restriktioner til det rejsemål jeg skal rejse til indtræffer, har jeg så ret til at afbestille min rejse og få pengene tilbage?

Hvis myndighederne skulle udstede et fraråd fra netop din type af rejse, i præcis den periode din rejse foregår, så er svaret ja. I øvrigt gælder de normale afbestillingsregler. Tænk på at hvis du har en booking hvor Tryghed PLUS indgår, har du gode muligheder for fri ombooking of afbestilling. Læs mere her.

Hvad kræves af mig som rejsende når jeg skal hjem fra en ferie? 

Som rejsende er du selv ansvarlig for at kontrollere mulige indrejseregler til dit hjemland og følge disse.

For mere information læs mere her: UdenrigsministerietSundhedsstyrelsen og Nazar's Afbestillingsregler